De eerste 3 weken in Madrid - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Jorn Vos - WaarBenJij.nu De eerste 3 weken in Madrid - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Jorn Vos - WaarBenJij.nu

De eerste 3 weken in Madrid

Door: Jorn Vos

Blijf op de hoogte en volg Jorn

11 December 2013 | Spanje, Madrid

Hallo mensen welkom op mijn reisdagboek!

Na 3 weken druk geweest te zijn met mensen leren kennen, het verkennen van de stad, het volgen van een Spaans cursus, het volgen van een 3 daagse cursus bij IBM en het lopen van mijn stage heb ik dan eindelijk een gaatje kunnen vinden om mijzelf te registreren bij WaarBenjij.nu.

In dit verslag zal ik laten weten hoe de eerste 3 weken in Madrid verlopen zijn en hoe ik dat ervaren heb. Ik wens jullie veel leesplezier!!

Week 1
Maandag's 18 november was het dan zover: de vlucht naar Madrid vanaf Düsseldorf. We vlogen om 12:10 weg en kwamen om 14:30 aan in Madrid. De vlucht verliep goed en op het vliegveld werden we op gehaald door Anne. Anne is een mevrouw die werkt voor het bedrijf: MadridStudents. Dit is een bemiddelingsbedrijf dat voor ons zaken als: een appartement, een stagebedrijf en het vervoer van het vliegveld naar het appartement heeft geregeld.

Aangekomen bij het appartement werden we opgewacht door Aldo, Aldo is werkzaam bij het verhuurbureau dat ons appartement verhuurd. Onze eeste indruk was goed, afgezien van de oude kleine tv zag alles er goed en verzorgt uit.

Het appartement is gelegen in de wijk: Puerta de Toledo. Het is een wijk dat zich bevindt in het zuidelijke gedeelte van het centrum. Er zit een supermarkt naast ons appartement en tegenover ons zit een sportcentrum inclusief voetbalveld, zwembad en gymzaal. De metro is 5 minuutjes lopen, Estadio Vicente Calderon (Atletico Madrid) ligt op 400 m afstand en de mooie oude wijk La Latina is 10 minuutjes lopen. Een prima appartement dus voor jongeren zoals wij die toch veel willen zien en ondernemen maar anderzijds ook rust willen. Benieuwd naar de foto´s? Foto´s van het appartement zullen onder het kopje foto´s te zien zijn.

De eerste week bestond voornamelijk uit inburgeren en het regelen van enkele zaken. Voor mij persoonlijk ging het wennen erg snel. Ik voelde me meteen op m´n plaats in deze stad en de meeste dingen spraken me heel erg aan. Zoals aangegeven staat moest er de eerste week ook het een en ander geregeld worden, denk aan: een metrokaart, het aanmelden voor de Spaans cursus, het betalen van de borg etc.

In de loop van de week kregen we een mailtje van 2 meisjes genaamd Inçi en Jasmijn. Zij liepen ook stage in Madrid maar waren hier al vanaf september. Na verschillende mailtjes nodigden zij ons uit om wat te komen drinken in de studentenflat waar zij woonden. Op dat aanzoek zijn wij ingegaan en dat resulteerde in een leuke avond! Het huis bestond uit verschillende nationaliteiten, die avond heb ik gepraat met mensen uit Frankrijk, Engeland, Noorwegen en Spanje. Het was een gezellige avond waar wij veel mensen hebben leren kennen en de nacht werd afgesloten in een shotjesbar in Madrid.

De dag daarna hadden we niks in de planning voor s´avonds, op de gok zijn wij die avond naar het Atletico Madrid stadion gegaan om te kijken of er nog goedkope kaartjes verkrijbaar waren voor de wedstrijd van die avond. En met succes! Met een beetje onderhandelen en Nederlandse nuchterheid was het gelukt om kaartjes te bemachtigen voor maar liefst 50% korting. Het was een mooie wedstrijd en hebben ons daar ook vermaakt.

Week 2
De week die daarop volgde, stond in het teken van Spaans cursus. Wij startte de cursus op maandag met een klas van 8 (Nederlanders, Japanners en één Australiër) en begonnen met de basis van het communiceren, we moesten onszelf voorstellen in het Spaans. Verder bestond de Spaans cursus grote deels uit woordjes en zinnetjes leren/kennen met een klein gedeelte grammatica. Het grote nadeel van de cursus was dat de lerares nauwelijks Engels kon, maar d.m.v onderling overleg en je handen en voeten goed gebruiken kun je heel ver komen. De cursus was erg interessant en na die ene week mocht ik ook het felbegeerde diploma niveau A1 ontvangen. Ik wil in het nieuwe jaar beginnen met de avondcursus Spaans die 12 weken duurt.

Een verassende maar leuke bijkomstigheid die week was dat Lucia Jablonovska (stagebegeleidster en manager IBM) mij uitnodigde voor een teamuitje die woensdag. Hoewel ik nog geen dag stage had gelopen en behalve Lucia nog niemand uit het team gesproken had vond ik het toch een leuke spontane actie! Vooraf vond ik het allemaal wel een beetje spannend en keek ik er wel tegenop om als “vreemde eend in de bijt” meteen in de groep te vallen, maar achteraf gezien was dat tegenop kijken nergens voor nodig! Ik werd vriendelijk ontvangen en iedereen was spontaan en zocht wel even contact met de ´nieuweling´.

Het is een leuk team met erg veel diversiteit, het team bestaat uit 10 personen, afkomstig uit Tjechië, Slowakije, Italië, Spanje en Frankrijk. Aangezien ze allemaal al een aantal jaar in Spanje wonen spreken ze allemaal Spaans, maar omdat ik er als niet Spaans sprekend persoon bij zat besloten ze om gewoon Engels te praten.

Tevens was dit ook de eerste keer dat ik in aanraking kwam met de lekkere typisch Spaanse tapas en wijn. Het was een super gezellig avondje, ik denk dat er geen betere manier is dan deze om als nieuw lid je team te ontmoeten!

Het tweede weekend stond in het teken van bijkomen van de cursusweek en uitgaan.

Week 3
Voordat we daadwerkelijk met de stage begonnen moesten we eerst een 3daagse cursus over IBM volgen. Het is een erg groot bedrijf en daarom wil men graag hebben dat iedereen die begint bij IBM, stagiaires en personeelsleden, de cursus volgen om via die manier helemaal up-to-date te raken van alles wat er zowel intern als extern speelt bij IBM en waar je allemaal mee te maken krijgt.. Ruud en ik begonnen de cursus in een klas van circa. 15 man. Wij waren de enigste stagiaires en dus echt de ´broekies´ van de groep.

Het was een erg leerzame en interessante cursus en tot mijn verbazing kwamen er toch nog wat dingen in terug die wij op school geleerd hadden.

Hieronder ziet u het programma van de cursus (let op! alles is in het Engels):

DAY 1, IBM, You and U.S. Exports

9.00 Welcome/registration/agenda
9.30 Introduction to IBM
10.30 IBM Centennial
10.45 Break
11.00 Madrid CoE CF End-to End Process
13.00 Lunch
14.00 Introduction to HR
15.15 Break
15.40 U.S. Exports Regulations
16.00 Security Procedures
16.30 Wrap Up

DAY 2, Computer Skills and Innovation

9.00 Intro to Thinkpad (laptop) /Useful internal tools
10.50 Break
11.10 Lotus Notes/Sametime
13.00 Lunch
14.00 IBM Connections
15.15 Break
15.30 IBM Connections Cont´d
16.30 Innovation & Communication
16.45 Wrap Up

DAY 3, Diversity, Clients, Communication

9.00 Intercultural Competence
11.00 Break
11.20 Intercultural Competence cont´d
13.00 Lunch
14.00 Client Satisfaction (Axon)
15.00 Effective Communication
16.00 Break
16.20 Effective Communication cont´d
17.00 Wrap up


De cursussen werden gegeven door 3 verschillende "docenten". Het leuke en het goede aan de cursussen was dat je meteen een goede indruk krijgt over wat het bedrijf precies inhoudt en met welke programma´s ze werken. Verder vond ik het interculturele erg leuk, de klas bestond uit 15 personen afkomstig uit 8 verschillende landen.

Na de 3 daagse cursus ben ik begonnen op de afdeling.
De afdeling heet; International Contract Management team Europe, Asia Pacific & Japan and AG en doet wat de naam al zegt: contracten opstellen en verwerken van alle klanten in Europa, Azië Pacific en Afrika. Deze afdeling bestaat uit 4 verschillende teams uit, Spanje, Duitsland, Slowakije en China waarvan Spanje het "hoofdteam" is en mijn stagebeleidster Lucia Jablonovska manager is van al die verschillende teams
De dingen die ik op stage doe zijn heel veelzijdig. Mijn taken bestaan uit: de mail van Lucia verwerken, het beheren van verschillende programma´s en applicaties (zowel interne als externe programma´s), het verwerken van contracten, het verwerken van jaar- en maandcijfers, Lucia´s agenda bij houden/invullen en de meeste tijd besteed ik aan het overzetten van contracten in verschillende excel programma´s. Dit laatste brengt een behoorlijke verantwoordelijkheid met zich mee.

Ik leer hier erg veel, zowel van het beheersen van excel als van het constant Engels luisteren en praten. Ik heb namelijk geen Nederlanders in het team wat ik zelf erg leuk vind want het is toch een mooie leerzame uitdaging.

Hopelijk hebben jullie nu een beetje een idee van wat ik zo al doe op stage en hoe ik het hier heb.
Eind deze week of begin volgende week zal ik een nieuw verslag toevoegen en alle foto´s zullen deze dagen online verschijnen!

hasta la próxima semana!
Jorn

  • 11 December 2013 - 17:15

    Cor Kevenaar:

    he Fox dit moet je op je weblog van school doen he :)

  • 11 December 2013 - 17:20

    Jorn Vos :

    Heey Cor, ja dat weet ik! Ik heb het stage gedeelte ook op mijn weblog staan;)

  • 11 December 2013 - 17:45

    Mevrouw Preuss:

    ha die Jorn,
    laat je niet gek maken, het ziet er indrukwekkend uit en Cor is altijd zo kattig

  • 11 December 2013 - 22:09

    Ingrid Vos:

    Hoi kerel,
    Mooi en duidelijk verslag, trots op je,goed bezig.
    Groetjes je moeder,

  • 15 December 2013 - 12:21

    Oma Stevens:

    Hallo Jorn,
    Ik ben nu bij je moeder en heb je reisverslag gelezen. Knap hoor dat je zo ingeburgerd bent in tijd van drie weken. En al Spaanse les gehad hebt, het houdt maar niet op.
    Leuk dat Maike er nu is, ik wens je samen veel plezier.
    Liefs oma Stevens,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jorn

Actief sinds 11 Dec. 2013
Verslag gelezen: 533
Totaal aantal bezoekers 3919

Voorgaande reizen:

18 November 2013 - 18 April 2014

Madrid

Landen bezocht: